18 juni 2012

Om "Våga fråga" - Varför fråga?!


Just nu pågår en kampanj för att ungdomar skall "våga fråga"http://vagafraga.nu/ om kondom när de har sex. Jag skall ärligt säga att jag inte alls förstår kampanjens huvudbudskap och vill berätta en anekdot från 1990-talets kampanjer.

Vi var ute på en studiedag och berättade om kondomer, sexuellt överförda sjukdomar och så. Länge hade jag haft en bild som jag, fram till den dagen, tyckte var bra.
- Att använda kondom skall vara som att använda bilbälte. Man bara sätter på det när man sätter sig i bilen. Utan att egentligen tänka så mycket om varför, hur och när.

Den dagen var det en ung man i bakre ledet i lokalen som efter en stund räckte upp handen:
- Du, sa han, det här om bilbälte. Om det är så att bilen liksom redan börjat rulla då, skall man bromsa, försöka styra eller hoppa av i farten. Jag kommer ihåg att jag tyckte svaret var så roligt och det kom så djupt från hjärtat att jag faktiskt inte vet vad jag svarade.

Men en sak kvarstår - varför fråga? Det är väl bara att göra?  Och om man har en kampanj som problematiserar frågan. Spär man inte på fördomar och knepiga beteenden då? För om man får svaret nej - skall man bromsa, försöka styra eller hoppa av i farten?


2 kommentarer:

Pernilla Lindblom sa...

Hej!

Precis som du säger så vore det bästa att ”bara göra”, alltså att det är självklart att alltid använda kondom. I flera undersökningar är det vanligt att man svarar att man vill använda kondom, så det borde inte vara så svårt att uppnå. Men trots viljan att använda kondom blir sexet ibland ändå kondomlöst eftersom man inte törs fråga av rädsla för vad partnern ska tro.

Just ”rädsla för vad partnern ska tro” är en återkommande förklaring till kondomlöst sex i undersökningarna UngKAB09 och Kådiskollen 2011 samt 2012. Socialstyrelsens klamydiahandlingsplan diskuterar samma problematik. Dessa olika källor visar att det inte är så lätt att fråga eller ”bara göra” när det väl kommer till kritan.

Men källorna ger samtidigt tydligt besked om vad ungdomarna egentligen tycker om att få frågan, nämligen att de uppskattar den! På en direkt fråga är det bara två procent som skulle säga nej, medan nio av tio tycker att den som frågar är omtänksam och ansvarsfull (UngKAB09).

Genom att reda ut missförståndet kring vad man tror att partnern tror, och vad partnern faktiskt tycker, hoppas vi att kampanjen Våga fråga får fler att känna att det är okej att fråga, och förstås att det på sikt leder till att kondomen blir självklar.

Med vänliga hälsningar
Pernilla Lindblom, projektledare Våga fråga
Anders Ehinger, STI-samordnare Östergötland

Per Blanck sa...

Kul att få projektledningens kommentar. Jag uppskattar verkligen ert engagemang kring denna viktiga folkhälsofråga!

Om det är som ni säger - att nio av tio tycker att den som vill använda kondom är omtänksam och ansvarsfull, vilket jag också tror, blir väl knappast slutsatsen "Våga fråga", utan "Du behöver inte fråga"?

Orsakerna till kondomlöst sex är väldigt många, rädsla för vad partnern skall tro är bara en. Den uppfattningen har genom åren spätts på duktigt av andra kampanjer som gått ut på att göra kondomen till skyddshandske mot allehanda sjukdomar.

Kondomen borde istället lanseras som ett bra, lättillgängligt och biverkningsfritt preventivmedel.