08 oktober 2009

Förebyggandets dilemma

-Varför skall jag vaccinera mig, det verkar ju inte bli någon epidemi av svininfluensan?
I den här meningen ligger något av det förebyggande hälsoarbetets stora svårighet. Det verkar ju helt logiskt - om det inte verkar bli någon som insjuknar, varför skall jag då förebygga sjukdom?
Men det var ju just det - för att inte mängder av människor skall insjukna så måste man vaccinera, innan de gjort det. För har epidemin väl börjat rulla - ja då hjälper inte vaccinationen!
I dagens SvD kan man läsa om vad en fullt utvecklad epidemi skulle kunna innebära; 400 000 sjuka på en och samma vecka och kanske 4 000 i behov av en sjukhussäng

Resonemanget är inte ovanligt. Vi som arbetar med förebyggande arbete möter det både hos enskilda individer och hos tjänstemän och politiker i kommunerna.

- Varför skall jag ha cykelhjälm när jag inte brukar cykla omkull?, varför skall jag ha kondom som aldrig har haft en könssjukdom?
Och på det kommunala planet; varför skall vi satsa på förebyggande verksamhet när vi har så många problem att ta hand om?

Medicinen heter ihärdighet och trovärdighet. Att inte tröttna på att motivera och att dokumentera goda insatser så att man kan visa att det man gjort haft effekt.

Tulipanaros - lätt att säga men svårt att göra, det medges, men viktigt för att driva arbetet vidare.

Inga kommentarer: